بابرده له
ورد بیرم...
   اندوه


 

 
روزی "اندوه" به روستای ما آمد ، گفتیم رهگذر است. ماند! گفتیم مسافر است و خستگی در میکند و میرود ، باز هم ماند و نشست و شروع کرد به بلعیدن ذخیره امیدمان گفتیم : مهمان بدقدمیست ! دو سه روز دیگر میرود و باز هم ماند و ماند و ماند و تبدیل شد به یکی از اعضای ده مان. حال اندوه کدخدا شده و تمام کوچه ها بوی "آه" میدهد . تمام امیدها را بلعید و بجایش "حسرت" در دلها انبار کرد. پیرترها هنوز به یاد دارند : " روزی که اندوه آمد ، "جهل" نگهبان دروازه روستا بود.
 

 




نوشته شدهپنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, توسط taher.m

 

 روزی مردی برای خود خانه ای بزرگ و زیبا خرید که حیاطی بزرگ با درختان میوه داشت. در همسایگی او خانه ای قدیمی بود که صاحبی حسود داشت, و همیشه سعی می کرد اوقات او را تلخ کند و با گذاشتن زباله کنار خانه اش و ریختن آشغال آزارش می داد. یک روز صبح خوشحال از خواب برخاست و همین که به ایوان رفت دید یک سطل پر از زباله در ایوان است. سطل را تمیز کرد ، برق انداخت و آن را از میوه های تازۀ حیاط خود پر کرد تا برای همسایه ببرد. وقتی همسایه صدای در زدن او را شنید خوشحال شد و پیش خود فکر کرد این بار برای دعوا آمده است. وقتی در را باز کرد، مرد به او یک سطل از میوه های تازه داد و گفت: هر کس آن چیزی را با دیگری قسمت می کند که از آن بیشتر دارد. تو چه چیزی را با دیگران قسمت می کنی؟ غم و اندوه یا شادی و سرور؟ خشم و نفرت یا عشق و محبت؟ بدی یا نیکی؟ رنج یا آرامش و آسایش؟
 
 
 
 

 




نوشته شدهپنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, توسط taher.m

 "داستایوفسکی"

 
"آزادی براى همه ملت ها، سقف دارد." 
سقف آزادی رابطه‌ى مستقیم با قامت فکری مردمان دارد.با همت بلند مردمان، سقف بلند می شود.
در جامعه ای که قامت تفکر و همت مردم کوتاه باشد،سقف آزادى هم به همان نسبت کوتاه می شود.
 
وقتی سقف آزادی کوتاه باشد، آدمهای بزرگ سرشان آنقدر به سقف می خورد که حذف می شوند.آدمهای کوتوله اما راحت جولان میدهند.
بعضی از آدمهای بزرگ هم برای بقا، آنقدر سرشان را خم می کنند که کوتوله می شوند.
 
آن وقت سقف ها هی پایین و پایین تر می آید و مردم هی بیشتر و بیشتر قوز می کنند،تا اینکه تا کمر خم می شوند و دیگر نمی توانند قد راست کنند.
آزادىِ مردم، نیز می شود یواشکی و زندگى شان می شود جهنم.



نوشته شدهپنج شنبه 17 دی 1394برچسب:, توسط taher.m
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.